Strandstädning
Svenska idrottsrörelsen blir strandräddare - Städa Sverige i samarbete med Coca-Cola lanserar Sverigs största städprojekt. Fem tusen ungdomar från 400 idrottsföreningar kommer under sommaren att genomföra Sveriges största städprojekt någonsin när de städar 300 svenska stränder. Bakom strandräddningsaktionen står miljöorganisationen Städa Sverige i samarbete med Coca-Cola Drycker Sverige AB.
Kampanjen börjar den 1:a maj med att Östra Torps Gymnastikförening städar stranden Äspö i Smygehamn och avslutas i slutet av augusti i Haparanda. Skräpet kommer att miljösorteras, dokumenteras och vägas. Städa Sverige administrerar städningen och Coca-Cola Drycker Sverige är initiativtagare samt finansiär. Louise Karlsson, f d elitsimmare och nu senast aktuell i SVT:s Mästarnas Mästare är ambassadör för städprojektet.
- Alla kan bidra på olika sätt till miljöförbättringar och eftersom jag har en personlig koppling till vatten och stränder känns det här extra angeläget. Att få bort skräpet innan det driver ut till havs och förstör än mer för djurliv och för våra barn är viktigt. Vi inom idrottsrörelsen har en naturlig roll det här sammanhanget. Vi är många, organiserade och dessutom finns vi över hela landet, säger Louise Karlsson.
Förutom att skräp förfular omgivningen utgör skräp en fara för både natur, djur och människor. Nedbrytningstiden för skräpet är lång. En cigarrettfimps nedbrytningstid är tre år. En aluminiumburk bryts ned under 300 år. Plast bryts ned under 400 år. Tuggummi finns kvar i upp till 25 år. Bara längs Bohuskusten samlas 5000 kubikmeter skräp varje år.
- Internationellt har Coca-Cola sedan många år engagerat sig i så kallade coastal cleanup-projekt i en rad olika länder som en del av sitt långsiktiga vattenmiljöarbete. Att vi nu kan göra en miljögärning och samtidigt stödja idrottens ungdomsföreningar går hand i hand med vårt lokala hållbarhetsarbete och satsning på en aktiv livsstil, säger Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige.
- Hela landet tjänar på ett aktivt arbete med miljöfrågor och mot nedskräpning. Strandstädningen som idrottsföreningarna utför i sommar är den enskilt största städaktionen av den svenska kusten någonsin. Coca-Cola i Sverige tar sitt miljöarbete på stort allvar och jag hoppas därför att det här projektet kan bli början på ett långt samarbete, säger Mats Wesslén, VD för Städa Sverige.
Här kan du läsa Coca-Cola Drycker Sveriges hållbarhetsredovisning: www.coca-cola.se/hallbarhet.pdf
För ytterligare information, kontakta:
Peter Bodor, Informationschef Coca-Cola Drycker Sverige, telefon 0706 48 70 65, e-post pbodor@ccnordic.com
Mats Wesslén, VD Städa Sverige, telefon 0705 88 49 88, e-post mats.wesslen@stadasverige.se
Frågor om städmöjligheter för föreningar hanteras av Sune Hamrin på telefon 08-683 30 04.
Kampanjen Städa Sverige är Sveriges största miljökampanj för svenska idrottsföreningar. Sedan 1988 ges tusentals idrottsungdomar möjlighet att hjälpa till att hålla Sverige skräpfritt. Ersättningen för dessa insatser går oavkortat till den egna föreningen för att användas för ungdomssatsningar eller annat som föreningen bedömer som viktigt. Varje år plockar föreningarna runt 65 000 säckar skräp motsvarande 1 300 ton.
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953.
Publicerad: 2010-04-28
Senast uppdaterad: 2018-02-27