Bidrag och stöd - Öppnar 10 januari 2025
Under 2025 finns det 3 olika bidrag att söka för föreningar via Svenska Sportdykarförbundet.
Samtliga bidrag tillhandahålls av Riksidrottsförbundet och det är därmed inte SSDF som satt alla riktlinjer och regler för respektive bidrag.
Alla medel syftar till att utveckla er som förening och möjliggöra för verksamhet som bidrar till detta.
VIKTIGT FÖR ÅR 2025!
- ANSÖKAN MÅSTE VARA INSKICKAD OCH GODKÄND AV OSS SOM FÖRBUND INNAN NI FÅR PÅBÖRJA ERT PROJEKT!
DET BETYDER ATT NI MÅSTE FÅTT GODKÄNT PÅ ER ANSÖKAN INNAN EN UTBILDNING SKER, INNAN NI GÖR EN BESTÄLLNING/INKÖP, INNAN NI PÅBÖRJAR MARKNADSFÖRING (OM NI SÖKT PENGAR FÖR MARKNADSFÖRINGEN) SAMT INNAN NI UTFÖR ER AKTIVITET SOM T EX PROVA-PÅ, KICK-OFF, TRÄFFAR ELLER ANNAT.
För att underlätta ovan och kunna synka lättare mellan förbund och förening har vi valt att gå ut med de datum då vi har våra möten där vi godkänner ansökningar. Har vi t ex ett möte den 15 januari betyder det att alla ni som har startdatum i er ansökan fram till nästkommande möte (17 februari) måste skicka in er ansökan innan den 15 januari för att kunna starta enligt er plan.
Datum för våra möten är följande (med reservation för behov av att byta datum till ett närliggande sådant):
- 15 januari
- 17 februari
- 17 mars
- 14 april
- 12 maj
- 16 juni
Klicka på varje bidragsruta nedan för att läsa mer och göra en ansökan.
ÅTERSTARTSSTÖD IF 2025
PROJEKTSTÖD IF 2025
BARN & UNGDOM 7-25 ÅR
PROJEKTSTÖD IF 2025
65+
TÄNK PÅ!
- Stickkontroller kan komma att göras och då är IF skyldiga att lämna in det som efterfrågas av förbundet eller RF. Detta för att säkerställa att de bidrag som vi beviljar går till rätt saker som gynnar förening och/eller medlemmar.
- Resor kan inte godkännas vid Projektstöd IF Barn & Ungdom
- Att en maxsumma finns för varje bidrag, läs på respektive bidrag vad som gäller
- Läs mer ingående på varje bidrag så ni söker för rätt ändamål på rätt bidrag. Blir det fel här kan vi inte ändra ansökan utan ni tvingas göra en helt ny. Fråga oss gärna om det finns osäkerhet!
- All kommunikation som gäller er ansökan sker i IdrottOnline via er ansökan - håll koll på de mailadresser som ni anger så ni inte missar viktig information!
ANSÖKAN
- Sker via IdrottOnline under perioden 10/1 - 25/10-25
- Aktivitet/inköp ska ske senast den 31/12-25
- Kan endast skickas in av en person med någon av följande roll: Ordförande, Kassör, Idrottsmedel firmatecknare
- Ska skickas in och godkännas INNAN aktivitet/inköp görs - vilket betyder att ni måste skicka in er ansökan minst 4 veckor innan ert startdatum/inköpsdatum
- I ansökan anges mellan vilka datum er aktivitet ska ske - det är viktigt att ni sätter rätt datum här då återrapporten baseras på ert angivna slutdatum!
- Ska gynna medlemmar i föreningen eller blivande medlemmar - säkerställ därför att personerna finns i ert medlemsregister
- Gäller ansökan "prova-på" - ska ni ta närvaro på aktiviteten i form av namn och födelsedata och skicka med i återrapporten
- Gäller ansökan en kurs/utbildning ska deltagarens namn och födelsedatum anges i ansökan
- Material/utrustning som köps in får inte vara personligt knutna
- Vi godkänner inte hyra av utrustning
GODKÄNNANDE
- Vi är en grupp som tillsammans går igenom varje ansökan och motiverar alltid varför en ansökan avslås om så skulle ske
- Saknas någon uppgift, eller annat som gör att ansökan inte kan godkännas - återkopplar vi alltid och beskriver vad ni behöver komplettera med för att få ansökan godkänd
- Vid godkänd ansökan sker en utbetalning inom ett par dagar till det konto ni har registrerat i IdrottOnline
ÅTERRAPPORT
- Efter avslutad aktivitet ska ni skicka in en återrapport där ni presenterar hur er aktivitet fungerat samt vad ni tar med er inför kommande verksamhet
- I återrapporten ska ni göra en ekonomisk redovisning och även komplettera med kvitton på era utgifter
- Gällde ansökan "prova-på" - ska ni skicka med deltagarlista - namn och födelsedata - på deltagarna
- Om ni inte nyttjar hela summan som ni beviljats, kommer ni få betala tillbaka den del som inte använts
- Saknar vi delar i återrapporten kontaktar vi er och ni får möjlighet att göra en komplettering
- Återrapporten ska skickas in senast 1 månad efter ert slutdatum i ansökan - viktigt att ni därför anger rätt datum i ansökan!
- Saknas återrapport trots påminnelser och avslutad aktivitet kommer vi kräva en återbetalning på den beviljade summan
Bildspel som visar hur ni ansöker om, samt återrapporterar ett bidrag Pdf, 1.8 MB.
För ytterligare frågor om förbundets bidrag, eller om ni behöver hjälp med att skriva en ansökan, är ni välkomna att kontakta oss!