Förbundsmötet 2020

27 SEP 2020 22:43
Svenska Sportdykarförbundets förbundsmöte 2020 har genomförts.
  • Skapad: 27 SEP 2020 22:43

Detta meddelande avser lämna en kort rapport om förbundsmötet. Medlemmar i förbundet kommer delges ytterligare information när den formella ordningen med justering av protokoll haft sin gång.

Efter en senareläggning pga pandemin har Sportdykarförbundet äntligen kunnat genomföra förbundsmötet, och detta helt digitalt. Det är inte utan viss nervositet som ett digitalt förbundsmöte genomförs, men med facit i hand kan man ändå konstatera att var genomförbart. För första gången behandlar förbundsmötet två år och omfattande handlingar har gåtts igenom.

Med styrning och föredömlig guidning av mötesordförande Toralf Nilsson (Riksidrottsstyrelsen) har man tagit sig igenom en gedigen föredragningslista. Man konstaterar att man med medlemmarnas medgivande kan gå vidare in i nästa tvååriga period och lägga de två föregående verksamhetsåren och förvaltningen till handlingarna. Med sig från förbundsmötet får Sportdykarförbundet ett bifall på en proposition och bifall på en av fyra motioner.

Man vill rikta ett stort grattis till den nyvalda styrelsen som valdes enligt valberedningens förslag. Efter omröstning kunde mötet välja Catarina Jostéus till ny förbundsordförande. Till ordinarie ledamöter valdes Andreas Nilsson, Lina Cavallin, Mats Örtegren, Julia Hedlund, Siv Larsgren Björk, Kent Wiggen och till suppleanter Rikard Carlsson och Jessica Köster.

Till sist vill man rikta ett stort tack till de avgående ledamöterna Annikki Wahlöö, Anders Jegeros, Magnus Roslund och Rikard Granström. Ett särskilt tack vill man ägna avgående förbundsordförande Henrik Johansson som efter elva år i förbundsstyrelsen lämnar över taktpinnen till Catarina Jostéus.

”Jag vill tacka mötet för det förtroende som givits mig och jag ser fram emot att få axla rollen som förbundets ordförande. Det är en spännande utmaning och med hjälp av mina övriga ledamöter ska vi göra vårt absolut bästa med att förvalta förbundets verksamhet till nästa förbundsmöte. Jag vill tacka våra föregångare för er insats. Det är med ödmjukhet jag tar mig an uppdraget att förvalta vidare det ni åstadkommit tillsammans med mina nya styrelsekollegor.”- Säger förbundets nya ordförande Catarina Jostéus.

Skribent: Frida Linderoth Hedström

dykarna140px