Nytt svenskt rekord i fridykning

15 OKT 2020 10:50
Nicole Edensbo från Svenska Sportdykarförbundets förening Juniordykarna i Göteborg satte igår 14:e oktober 2020 nytt svenskt rekord i konstantvikt med bifenor (CWTB) med 75 meter.
  • Uppdaterad: 15 OKT 2020 10:50

Nicole satte det nya rekordet på tävlingen Triton Cup Trinity Aida (Kalamata, Grekland). Det tidigare svenska rekordet från 2019 låg på 74 meter.

CWTB är den gren inom fridykning där man under andhållning dyker djupt på klassiskt vis med benen pendlande växelvis till skillnad mot delfinrörelser, oftast med monofena.

Nicole, 32 år, har tävlat i fridykning i bara fyra år men tillhör redan världseliten och har nu fem svenska rekord med denna högklassiga prestation.

Världsrekordet i CWTB sattes tidigare i år av Alenka Artnik (Slovenien) och är 92 meter. På herrsidan är rekordet otroliga 111 meter och sattes i år av Alexey Molchanov (Ryssland)

Nicole Edensbo fridyker, foto Bastien Soleil

Foto: Bastien Soleil

Sverige är ett relativt litet land inom tävlingsfridykning men har genom åren haft flertalet atleter i världseliten och även tagit medaljer på VM. Vi ser nu att sporten växer världen över, även i Sverige, och att tävlande pressar gränserna mer och mer”, kommenterar Ulf Dextegen, ordförande för tävlingsfridykningen inom Svenska Sportdykarförbundet.

Kontaktuppgifter:
Valdemar Karlsson